ניתוח סינוסים FESS, פוליפים באף

הגולגולת שלנו עשויה עצם ויש בה גם חללי אוויר המכונים "סינוסים" (Sinuses בלעז) לסינוסים תפקידים רבים, כך למשל הם מסייעים באוורור מערות האף וסילוק חומרים שנתפסו לאורכן יחד עם הפרשות מרירית מערת האף עצמה או גם מן הגרון, הלוע ואפילו הריאות.

כדי שהסינוסים ימלאו תפקידם הם מוכרחים להיות מאווררים ובריאים. בעת צינון, לעיתים האף עצמו, ולעיתים קרובות גם חלק מן הסינוסים, הופכים סתומים בהפרשות מן הגרון, מערות האף והריאות.

ישנם מקרים בהם הסינוסים אינם מנוקזים כהלכה, הנוזלים הלכודים בהם מצטברים, נספגים בדפנות הסינוס תוך שהם מותירים משקעים ועוד.

מצבים כאלה נגרמים לא פעם בשל מבנה סינוס אחד או כמה. פעמים אחרות הבעיה נובעת מחבלה  או דלקות חוזרות ונשנות בסינוסים (סינוסיטיס).

חסימות בתעלות המחברות בין הסינוסים, הלוע ומערת האף של סינוסים עלולות לגרום לסינוסיטיס (דלקת כרונית בסינוסים).

כיום ניתן לבצע התערבות כירורגית, לשחרר חסימות הפוגעות באוורור וניקוז הסינוסים, להסיר זיהומים ומשקעים מדפנותיו הפנימיות של כל סינוס וכך לשפר את מצב הסינוסים ואת תפקודם.

באילו מקרים נדרש ניתוח לשיפור מצב הסינוסים?

במצב תקין הסינוסים מתאווררים כשורה. נוזלים ומשקעים אחרים המצטברים בסינוסים נספגים ברקמות דפנות הסינוס או מסולקים דרך תעלות המחברות את הסינוסים זה אל זה ותעלות המחברות את הסינוסים לחלל הלוע או מערת האף.

ישנם מקרים בהם אוורור הסינוסים נפגם, בין אם כתוצאה ממבנה בעייתי (העשוי להיות מולד או להתפתח ברבות השנים), מחבלה (טראומה לאזור קדמת הגולגולת) או ממצב בריאותי מתמשך המשפיע על תפקוד הסינוסים. 

לא בכל מצב בו נפגם ניקוז ואוורור הסינוסים יומלץ על ניתוח FESS.

לעיתים ניתן להשיג שיפור במצב ללא התערבות כירורגית, באמצעות טיפול תרופתי, שינויים באורח החיים (כך למשל שחייה בים לעיתים קרובות בכוחה לשפר מאוד את המצב הסינוסים), נופש באקלים המסייע להתחדשות רקמות הקשורות למערכת הנשימה ולפליטת מזהמים מן האוויר שאנו נושמים ועוד. 

ניתוח סינוסים יבוצע רק כאשר מתברר שלא ניתן להשיג ולשמור על מצב תקין של הסינוסים ללא התערבות כירורגית לתיקון עיוותים במבנה הסינוסים עצמם או באזור סביבם.

מבנה בעייתי של העצמות באזור קדמת הגולגולת והפנים עלול לגרום לחסימות, מלאות או חלקיות, במעברים שתפקידם לאוורר ולנקז את הסינוסים אל חלל הלוע ומערות האף.

באמצעות ניתוח FESS ניתן לבצע את ההתערבות הנדרשת, שיוף עצמות, הסרת רקמות המהוות מכשול לאוורור תקין של הסינוס, ניקוז הסינוסים, וניקוי רקמות ודפנות פנים הסינוסים.

אופן ביצוע הניתוח

לפני הניתוח יש להיות בצום של 8 שעות ממזון. מותרת שתיית מים עד 3 שעות לפני.

יש להפסיק לקחת תרופות מדללות דם כשבוע לפני.

הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה ואורך בין שעה לשעתיים, כתלות בהיקף ההתערבות המתוכננת.

ניתוח סינוסים (FESS) מבוצע בשיטה זעיר פולשנית דרך הנחיריים, באמצעות אנדוסקופ (מצלמה זעירה וסיב אופטי לתאורה) ומכשירים כירורגיים נוספים המופעלים, על ידי המנתח, מבחוץ. 

בין היתר ייתכן עיצוב מחדש של עצמות (באמצעות שיוף), הסרת רקמות, סילוק פוליפים (גידולים קטנים שברוב רובם של המקרים אינם סרטניים), ניקוז נוזלים ומשקעים (שאיבתם החוצה), ניקוי רקמות דופן פנים הסינוסים (חלקם או כולם, לפי הצורך) ועוד.

לאחר הניתוח, תועבר לחדר התאוששות עד התעוררות.

סיכונים ותופעות לוואי אפשריות לאחר ניתוח סינוסים FESS

עקב כך שניתוח FESS מבוצע בשיטה זעיר פולשנית, מתאפשרת השגת התוצאות הנדרשות במינימום סיכון ובהיקף התערבות כירורגית מינימאלי.

פירוש הדבר שמדובר בניתוח שהוא בה בעת בטוח מאוד ובעל סיכויים טובים מאוד להצלחה.

כבכל הליך כירורגי גם ניתוח סינוסים אינו חופשי מסיכונים ותופעות לוואי אפשריות.

בין היתר ניתוח סינוסים FESS עלול לגרום לתופעות כגון סחרחורות (בימים שלאחר הניתוח), גודש באף, כאבי ראש, דימום מן האף, הפרשות מן האף ומן הלוע, כאבי שיניים ורגישות מתמשכת באזור הפנים (במיוחד סביב גשר האף) ועוד. 

במקרים נדירים מאוד ייתכנו סיבוכים כגון התפתחות זיהום, פגיעה בעצב המשפיע על שרירי הפנים, פגיעה זמנית בחוש הריח, ניקוב או עיוות מחיצת האף ועוד.

שוב, חשוב להדגיש שסיכונים אלה מתממשים רק לעיתים רחוקות מאוד ובמקרים כאלה ישנם טיפולים יעילים מאוד כנגד הסיבוכים הרלוונטיים.

התאוששות מן הניתוח

לאחר הניתוח תהיה עדיין תחושה של גודש אפי, חסימה ולעיתים גם הפרשות.

בדרך כלל ניתן להשתחרר הביתה למחרת  ביצוע הניתוח. לעיתים, נדרש יום אשפוז אחד נוסף. רק במקרים נדירים ובשל סיבוכים, משך האשפוז יהיה ארוך יותר. 

לרוב יעשה שימוש במעין "טמפונים" המוחדרים אל הנחיריים כדי לספוג נוזלים, הפרשות ודם ומוציאים אותם בד"כ יום לאחר הניתוח. יתכן ויהיה צורך להשאיר את הטמפונים לתקופה של יומיים עד שלושה לפי שיקול המנתח.

לעיתים, יש צורך ליטול תרופות אנטיביוטיות במשך תקופה מסוימת לאחר ביצוע ההליך הכירורגי. זאת כדי להפחית את הסיכון להתפתחות דלקת. יש לשטוף את חללי האף במי מלח במהלך שבוע עד שבועיים מהניתוח.

לאחר השחרור מביה"ח נדרש להישמר מפני חבטות לאזור הפנים. כמו כן, מומלץ להימנע ממזון ושתיה רותחים לשבוע ימים.

בדרך כלל במהלך השבוע השני שלאחר הניתוח ניתן לחזור לשגרה מלאה מומלצת חופשת מחלה של שבוע ימים אחרי הניתוח.

ביקורת

לאחר ההליך מבוצעת בדרך כלל עם חלוף שבוע עד שבועיים ממועד ביצוע הניתוח.

תחת אלחוש מקומי יבוצע ניקוי האזור שנותח דרך הנחיריים.